Non-Profit
Faktum – Försäljare Out of Home, Perfect Fools
Commercial
Yabie – The Last Call, Animal
Commercial
Vasamuseet – Witness History, Bloomy Ideas
Students
Min Stora Dag – Önskespegeln, Elias, Adam och Christopher från Berghs School of Communication

Digital Creative Competition
Digital Creative Competition (DCC) 2022 är nu över och det är med stor glädje som vi kan berätta att vår andra upplaga av DCC har mottagits väl av reklam-/ och kommunikationsbranschen.
Såväl små som stora byråer, mindre välkända samt etablerade varumärken har varit med och tävlat i årets upplaga och vi hade helt ärligt lite blygsamma förhoppningar om hur många bidrag som skulle skickas in. Men när vi nu summerar alla inskickade bidrag så landar vi på inte mindre än 182 bidrag i Norden. En ökning med över 65% jämfört med förra året.
Vår stora nyhet för i år var vår studentkategori där de tävlande studenterna tog fram idéer för organisationen Min Stora Dag.
Stort tack till alla som varit med och skickat in bidrag, det har varit en ynnest att se alla underbara idéer och få ta del av den kreativitet som finns i vårt avlånga land.
Nu tar vi sikte på 2023 och det är vår förhoppning att ni vill vara med och tävla då igen.

1:a Non-Profit
Faktum – Försäljare Out of Home, Perfect Fools
För att skapa en större säljstyrka ”klonar” vi våra Faktum-försäljare med hjälp av Ocean Outdoors digitala skärmar.
På så vis blir varje utomhusenhet en möjlighet att sälja en tidning samtidigt som säljaren fysiskt står på sin vanliga plats. Ocean Outdoors alla skärmar blir en hel säljstyrka som arbetar för en och samma person.
En maximerad hjälp till självhjälp.
Vinnarfilm: https://vimeo.com/771928844

1:a Commercial
Yabie – The Last Call, Animal
Yabie erbjuder smarta kassasystem och betalningslösningar – med målet att göra det enklare för småföretag att ta betalt.
Många av Yabies kunder är små bagerier och caféer som kämpar för sin överlevnad varje dag. Ett problem är att de vid stängning behöver slänga mat som inte säljs, vilket slår hårt mot deras redan utsatta ekonomiska situation. Det innebär också ett matsvinn som är onödigt ur ett hållbarhetsperspektiv.
Men tänk om Yabie kunde hjälpa sina kunder att ta betalt för dessa varor och samtidigt minska matsvinnet?
Vinnarfilm: https://vimeo.com/771931048

2:a Commercial
Vasamuseet – Witness history, Bloomy Ideas
Vasamuseet ligger placerat väldigt nära den plats, som museet handlar om – nämligen förlisningen av örlogsfartyget The Vasa.
1628 sjönk Vasa bara 1300 meter in på sin jungfruresa i centrala Stockholm. Sedan fartyget bärgades på 1950-talet har det varit en av de populäraste svenska turistattraktionerna och många besökare har beskrivit känslan av att nästan kunna visualisera fartyget sjunka när man tittar ut över Stockholms inlopp. Men tänk om de faktiskt kunde se fartyget sjunka i realtid på exakt rätt plats, med hjälp av Ocean Outdoor?
Bloomys idé skulle vara en förlängning av Vasamuseets upplevelse, och en turistattraktion i sig.
Vinnarfilm: https://vimeo.com/771930387

1:a Students
Min Stora Dag – Önskespegeln, Elias Karlsson, Adam Lundgren samt Christopher Runström
Min Stora Dag arbetar för att kunna ge sjuka barn ett avbrott i en svår vardag. Det kan vara drömmar om att få träffa ett hockeyproffs, Batman, eller en dag på Gröna Lund. Men vad drömmer man egentligen om när man är sjuk?
När man hela tiden träffar nya sjuksköterskor som sätter i nya slangar för nya mediciner i lika vita lysrörsbelysta rum? Rörande nog är barns drömmar ofta anspråkslösa.
Kan vi få vuxna att se det rörande i barns blygsamma drömmar genom att placera dem i verkliga exempel tagna från Min Stora Dags arkiv?
Vinnarfilm: https://vimeo.com/771929456

DCC 2022 Jury
- Erik Wingfors (Ordförande)
- Hanna Belander
- Gustav Egerstedt
- Fredrik Klar
- Christina Knight
- Klas Lusth
- Lotta Billing
- Lotta Waldemar
- Lennart Claesson
- Charlotte Lusiak
- Nicklas Grundström
- Sofie Hederstierna

Kontakt
Om du har några frågor eller behöver mer information? Kontakta oss så hjälper vi dig gärna!
Hör av dig på: dccnordics@oceanoutdoor.se