Årets upplaga av Digital Creative Competition fick igår sitt avslut då vinnarna inom de tre kategorierna utsågs och korades på Downtown Camper i Stockholm.

Då vi förra året inte kunde genomföra prisutdelningen live, så var gårdagens prisutdelning den första i sitt slag.

Tillsammans med vår partner Resumé har vi under året som gått, tillsammans planerat att kombinera finalen i DCC med något mer. Detta något blev ett halvdags event, som vi kallar Creative Summit. Vi hade båda saknat ett event där kreativitet stod i fokus och där såväl forskning samt välrenommerade profiler inom reklam- och kommunikationsbranschen kunde dela med sig av sin expertis. Creative Summit blev då en naturlig lösning och igår genomfördes eventet.

Över 200 personer var på plats och många stod på väntelista vilket tyder på att intresset är stort vilket glädjer oss.

Som en del av Creative Summit så hade vi ett flertal talare på plats samt 2 paneler som diskuterade och reflekterade över just kreativitet.

Vi hade förmånen att gästas av följande talare:

  • Niclas Norström, M&C Saatchi
  • Zeke Tastas, Fairlo
  • Niklas Bondesson, NoA Consulting
  • Johan Eghammer, Forsman Bodenfors
  • Nina Åkestam Wikner, Nord DDB
  • Josephine Wallin Ankarstrand, LeBureau
  • Hanna Belander, Nordax
  • Kristian Lundman, Telia
  • Ida Backman, Oatly

Digital Creative Competition, kort skrivet DCC, som nu är inne på sitt andra år i Norden visar tydligt att det finns ett stort behov för den kreativa idéen att få ta plats. Vi fick in över 180 bidrag i årets tävling och det är en ökning med över 65% jämfört med året före.

DCC är sin enkelhet en tävling där en idé är allt som behövs. En idé som sedan bedöms av en jury och om den vinner inom sin kategori, genomförs som en kampanj tillsammans med oss på Ocean.

Den stora nyheten för i år var att vi införde en studentkategori där vi bjöd in studenter runt om i landet att vara med och tävla med en idé för organisationen Min Stora Dag.

Vi vill från Oceans sida tacka alla som varit med och tävlat och ser med spänning fram emot att hjälpa vinnarna att genomföra sina idéer under det kommande året.

Vill man ta del av de vinnande idéerna, så finns det filmer på länk nedan:

Vinnare i Commercial
Animal och Yabie med sin idé Last Call
Vinnarfilm: https://lnkd.in/dJ_NKPEP

Vinnare i Non-Profit
Perfect Fools och Faktum med sin idé Försäljare Out of Home
Vinnarfilm: https://lnkd.in/dCw9R9mJ

Vinnare i Students
Elias Karlsson, Adam Lundgren samt Christopher Runström alla från Berghs School of Communication med sin idé Önskespegeln
Vinnarfilm: https://lnkd.in/dMbWwwzQ

Andra plats i Commercial
Bloomy Ideas med sin idé Witness History för Vasamuseet
Vinnarfilm: https://lnkd.in/dq77qC6M