Under 2021 introducerade vi Digital Creative Competition i Norden. DCC som tävlingen även kallas hade då funnits i UK i över 10 år.

För att öka intresset för DOOH och öppna upp vyerna bland kreatörer, såväl mer etablerade som helt okända, kring möjligheterna med kanalen skapades Digital Creative Competition; En helt ny typ av tävling där den kreativa idén stod i centrum och där byråer och kunder med stöd från oss på Ocean Outdoor fick chansen att förverkliga och publicera i vårt nätverk.

Den stora skillnaden med DCC, jämfört med andra tävlingar inom reklam-/ kommunikationsbranschen är alltså att man tävlar med just en idé och inte en kampanj som redan gått live. Under ledorden ”All you need is an idea” lanserades vi tävlingen i hela Norden under 2021.

Resultatet lät inte vänta på sig, då hela 108 bidrag kom in från hela Norden. Ett tydligt tecken på nyfikenheten kring kanalen och intresset för att sätta fokus på den kreativa idén inom en kanal på kraftig framväxt.

Man kan tävla i två olika kategorier, Commercial och Non-profit och vinnaren i 2021 års upplaga i den kommersiella kategorien blev Markus Reklambyrå som för kunden Visit Östergötland tog fram kampanjidén ”Väsen i Ögonvrån”.
Ett bidrag som samtliga i juryn, tidigt såg som en klar finalist.

Konceptet var enkelt men likväl lekfullt och nytänkande. Det var även anpassat specifikt för DOOH och de företräden kanalen har i fråga om att ta ut idén och möta KPI:er, vilket såklart är något som är en viktig del i tävlingen.

”Alla som varit djupt ute i skogen kan känna igen att man upplever att man ibland känner sig nästan iakttagen av något, men man får ändå aldrig syn på dem, de är där i ögonvrån. Men när man sen kollar dit, då finns det inget där”.
Oskar Skott, Markus Reklambyrå

En artikel finns publicerad i Resumé om kampanjidén, hur den togs ut och där kan ni även se bilder från produktion samt den färdiga lösningen.

https://www.resume.se/native/vasen-i-ogonvran-vann-ocean-outdoors-kreativa-tavling/