1:a

Non-Profit

Talita – Back to the Streets, Åkestam Holst

1:a

Commercial

Visit Östergötland – Väsen i ögonvrån, Markus Reklambyrå

2:a

Commercial

CAKE – Catch the Cake, ÅkestamHolst NoA

3:a

Commercial

KLM – Först till ARN, M&C Saatchi

Digital Creative Competition

Digital Creative Competition (DCC) 2021 är nu över och det är med stor glädje som vi kan berätta att vår första upplaga av DCC har mottagits väl av reklam-/ och kommunikationsbranschen och är att se som en succé.

Såväl små som stora byråer, mindre välkända samt etablerade varumärken har varit med och tävlat i årets upplaga och vi hade helt ärligt lite blygsamma förhoppningar om hur många bidrag som skulle skickas in. Men när vi nu summerar alla inskickade bidrag så landar vi på inte mindre än 52 bidrag fördelat på 15 Non-Profit och 37 Commercial.

Totalt i hela Norden landade vi på 108 bidrag, vilket är helt fantastiskt.

Stort tack till alla som varit med och skickat in bidrag, det har varit en ynnest att se alla underbara idéer och få ta del av den kreativitet som finns i vårt avlånga land.

Nu tar vi sikte på 2022 och det är vår förhoppning att ni vill vara med och tävla då igen.

1:a Non-Profit

Talita – Back to the Streets, Åkestam Holst

Prostitutionen har flyttat bort från våra gator. Bort från allmänhetens blick och in bland internets mörka vrår.
Med kampanjen ”Tillbaka till gatan” vill Talita ta tillbaka problemet till just gatan och tillbaka in i allmänhetens medvetande. Kampanjen vill synliggöra att problemet, det vill säga sexköparna, finns runtomkring oss. De finns nära oss.
Tillbaka till gatan använder Oceans digitala skärmar och deras placeringar på gator och torg för att i realtid visa förbipasserande hur många personer som söker efter sexhandel just i deras område, just precis nu.
Plötsligt blir statistiken påtagligt verklig och problemet blir svårt att distansera sig från. När vi inte längre kan blunda, hur kan vi då låta bli att hjälpa?

1:a Commercial

Visit Östergötland – Väsen i ögonvrån, Markus Reklambyrå

Visit Östergötland vill med sin kampanj ”Väsen i ögonvrån” ta fasta på känslan av att det finns något bortom det vi ser på ytan. Med fokus på att bygga vidare på myten om Östergötland använder sig kampanjen av Oceans digitala utomhusskärmar för att föra betraktaren till den mystiska östgötska naturen och dess djupa skogar.
Där djupt bland träden anas något vi inte riktigt lyckas få syn på, något som rör sig försiktigt mellan träden. Ett troll, en älva eller kanske något annat väsen. Vi ser inte, för så fort vi tittar mot skärmen så gömmer de magiska varelserna och när vi blickar bort, så letar de sig försiktigt fram igen.

2:a Commercial

CAKE – Catch the Cake, ÅkestamHolst NoA

Med kampanjen ”Catch the Cake” används Oceans digitala utomhusskärmar för att skapa en interaktiv tävling som utnyttjar både den fysiska och digitala miljön.
Under kampanjperioden kör virtuella Cake-motorcyklar mellan de olika skärmarna och förbipasserande har endast möjlighet att se själva Cake-motorcykeln i ögonblicket då den passerar skärmen i fråga och då fotografera den. Övrig tid visas en karta där betraktaren kan följa hur motorcykeln tar sig fram genom staden i sin virtuella resa fram emot just din skärm.

3:a Commercial

KLM – Först till ARN, M&C Saatchi

Med Oceans digitala utomhusskärmar i Stockholm lanserar KLM sin kampanj, ”Först till ARN”. Förbipasserande erbjuds genom liveuppdaterade digitala enheter att köpa biljetter till tomma flygstolar och endast betala för klimatkompensationen av resan.

DCC 2021 Jury

Hanna Belander (juryordförande), Marknadschef, Nordax bank
Jesper Palsson, CEO, Frank Digital
Gustav Egerstedt, Regissör & kreatör
Mitte Blomqvist, Creative Director, Head of Agency, Cake
Lotta Billing, Head of Print & OOH, GroupM
Nicklas Grundström, Head of OOH & Print, IPG Mediabrands
Leon Phang, CMO, Colony
Charlotte Lusiak Lusiak, Client Director, Bold
Erik Wingfors, Copy, Animal
Jenny Vinterqvist, Creative Strategist, And Art!
Sofia Gustafsson Art Director, Hedvig
Chris Lynham, Head of Media & Client Operations, Unibail Rodamco Westfield
Catherine Morgan, Director of Ocean Labs

Kontakt

Om du har några frågor eller behöver mer information? Kontakta oss så hjälper vi dig gärna!

Hör av dig på: dccnordics@oceanoutdoor.se


© 2021 - Ocean Sweden