Året upplaga av Cannes Lion är nyligen avslutad och vi är glada att D/OOH blev uppmärksammat.

Vi besökte bland annat en föreläsning som arrangerades av oaaa, (Out of Home Advertising Association of America) där en del av diskussionerna cirkulerade kring det faktum att vi nu är framme vid en punkt då utomhus inte längre ”ramlar av planen”. D/OOH kommer vara en hörnsten i allt från idé till kampanjuttag. Detta är en konsekvens av digital out of homes framväxt och kanalens månghövdade kapacitet att driva sina KPI:er. Genom att anamma kreativitet och tech skapas inte bara nya innovativa digitala och analoga lösningar utan även content, effekt och engagemang i andra kanaler, det vi på Ocean kallar integrerad utomhus.

Återblickande konstaterande till exempel en amerikansk kreatör som vi pratade med ”creatives have always loved out of home but for some reason it ever so often seemed to fall off the plan last minute”.

I ett försök att summera årets upplaga av Cannes Lion ur ett D/OOH perspektiv, landar vi i dessa lärdomar:

  • Out Of Homes kraftiga tillväxt och integrationsmöjligheter förflyttar kanalen mot en ännu starkare position i mediemixen
  • Det nya normala var en hägring – människor vill vara och är tillbaka i out of home miljön
  • Håll ögonen på hur ”creators economy” kan komma att bli del av DOOH:s nästa contentvåg
  • Kreativt användande av data kommer skapar förutsättningar för att D/OOH-idéer ska kunna leverera effekt i såväl köpt som förtjänt media
  • DOOH är en stark ”nöjeskanal” som skapar starka känslomässiga band mellan varumärke och människa
  • DOOH är allt annat än en silo – just nu undersöks hur det fysiska kommer möta det virtuella

Vill ni ta del av hela artikeln från Cannes, så finns den att läsa här:
https://www.dagensmedia.se/opinion/debatt/cannes-lions-2022-en-enda-stor-out-of-home-aktivering/